Friday, November 8, 2013

Ville du kjøpt en jakke til 8000,- til din datter??

Jeg kom over en artikkel i dt.no om foreldre som kjøper jakker til barna sine til 8000 kroner.

Med haka langt ned på hengepuppene, prøver jeg å forklare meg selv denne ødslingen av penger, og forstå hvorfor de punger ut omtrent en halv månedslønn, på en jakke til en som ikke er tørr bak øra engang!?!

Hva er det da som teller mest? 
Er det:
 A: At er det at arvtageren ikke skal blir utstøtt av gjengen, -og være en av de populære?
Eller: 
 B: Å vise resten av byen hvor mye penger de har selv, slik mor har sin Chanel-veske??
Når vennene innrømmer at de uten disse kostbare jakkene, ikke blir utstøtt, faller den beste forklaringen min på svar B.
Selv sitter jeg her og priser meg over at på skolen her på Skåla, spiller det ingen rolle om hvilket merke du går i, og at ingen foreldre jeg kjenner til her kjøper svindyre merkeklær til sine håpefulle. Dessuten har omtrent halve gata her leilighet i Tyrkia, så alle rekner vel med at det er "ekte" tyrkisk vare uansett.

Til neste år begynner 15-åringen min på videregående, men heldigvis har hun såpass intelligens at hun ALDRI ville ha kommet med ett så dumt spørsmål, som om å få en jakke hun kunne ha reist 8 ganger til syden for.....

Jeg må si meg helt enig i det forbrukerøkonom Silje Sandmæl sier, at om ungdommen ønsker noe så dyrt, så bør de slite for pengene selv. I tillegg nevner hun viktigheten å spare, -særlig med tanke på de 15% en trenger for å komme inn på boligmarkedet.

Selv fører jeg over penger til barna mine, til deres sparekonto hver måned. Det har jeg gjort i mange år nå. (Legger til at dette er penger som kommer fra far)  Dette er penger til sertifikat, bil og annet de trenger etter hvert, og storesøster har sin egen BSU.
Gjør disse foreldrene det samme, eller bruker de pengene på jakker og vesker.....?

Lurer på om jeg skal tape kontoutskriften på ryggen på 15-åringens H&M-jakke, neste gang hun skal reise til byen, slik at de ser at hun nok penger til å være "populær" både 8 og 9 ganger.....

MAKAN!!!

Grine-Nina

1 comment:

  1. Nope never.. Hadde ikke brukt så mye penger på alle ungene tilsammen engang jeg da..
    Charlotte

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)