Wednesday, August 24, 2011

Anno 1932.

I forbindelse med 1000 Åpen Hager den 14 august kom det endel besøk hit, blant annet naboene mine.
De hadde med seg en gave som jeg ble mer glad for enn gull og diamanter, nemlig dette bildet:
De aller fleste skjønner nok hvem sitt hus dette er, for det er selvsagt vårt!
Personene på bildet er Erik og Gine som bygde dette huset i 1932, og sønnen Torbjørn, som jeg var så heldig å få møte i fjor sommer. Han dro nemlig til sitt evige Paradis nå i vinter, -noe som kom meg for øret flere uker etterpå, beklageligvis.
Naboen trodde bildet var tatt i forbindelse med Torbjørns konfirmasjon, -men siden jeg ikke vet når han var fødd kan jeg bare anta at det kan være i 1940, siden jeg mener han fortalte meg at han var 6 år da han flyttet inn her.
Jeg hadde ikke ett skikkelig bilde av huset vårt slik det er nå, fordi det er så lite vakkert uten skikkelig tak så jeg måtte ut å ta ett.
Forandringene er ikke så veldig store, bortsett fra påbygget som ble gjort i 1990, -iallefall ikke når vi får skifertaket opp igjen. Bare glassverandaen er litt endret, da den både har blitt større (den stikker lengre ut), og har tre fag foran i stedenfor fire.
Sånn så jo huset ut da vi kjøpte det, og det er helt klart delte meninger om å male det hvitt, men det var altså min greie etter å ha hatt rødt hus i Trøndelag i 7 år.
Selv om vi mangler tak, er det jo litt trist at vi ikke kan legge bordkledningen på arken før taket er på.
Den nye kledningen sto nemlig oppå skiferen, så den må på plass først. Den oransje bordkledningen som er her nå er den opprinnelige, den har bare falmet bak den nye.
Hagen er litt hyggeligere å se på enn huset for tiden....

Godeste Erik var lur og tinglyste ett dokument som forbød enhver til å bygge på tomten foran oss, samt gi eieren av Paradiset 3 tillatelse til å kappe ned all skog som hindret sjøutsikten.
Dette er utsikten fra soverommet vårt.
Jeg har blitt fortalt at Gine var glad i blomster, og jeg ser på bildet at hun hadde mer planter i hagen enn det var der da vi kjøpte huset, men lite ante hun vel at hagen en gang skulle se ut som en jungel....
Men at grusgangen foran huset som jeg har begynt å lage, en gang var der fra før, visste jeg overhode ikke.....
Både singelgangen, og ferskentre inntil fjellveggen er noe jeg syns vi skulle ha. Begge deler har visst vært her tidligere har jeg nå funnet ut! ;)

12 comments:

  1. finnes ikke noe mer gøy enn gamle bilder av huset en bor i, å særlig når en jobber med det sånn som dere,
    koselig å eie, syntes huset var fint rødt, men å som hvit som det nå er,
    passer begge farger,
    fine bilder, du har en skjønn hage, mye jobb du har gjort der, å så smart å tinglyse sånn at ingen får bygge foran dere, å tre som kan felles,
    nydelig utsikt,
    ha en fin dag,
    klem

    ReplyDelete
  2. Så artig!!!! Dere er heldig som har fått dette huset :)

    ReplyDelete
  3. ..og for en utsikt! Det må være det beste med hele stedet. :-)

    ReplyDelete
  4. Huset er fint hvitt også det, dessuten er det lettere med plantefarger til hvitt synes jeg. Den utsikten er utrolig fin, hadde den vært min tror jeg ikke jeg hadde fått gjort all verden.

    ReplyDelete
  5. Så morsomt! Det må være spesielt å få et slikt bilde! Artig å vite forhistorien til huset sitt:) Flotte bilder,og lekker utsikt! Nå fikk vi faste lesere virkelig se hvordan det er i omegnet hos dere;) Det ser veldig idyllisk ut! Å jeg synes dere gjorde helt rett i å male huset lyst! Særlig siden dere hadde hatt rødt hus tidligere, herlig med forandring:D Ha en fin dag Nina! Alltid kos å lese bloggen din:)) Kikk gjerne innom min husblogg;) Du inspirerer meg! :))

    ReplyDelete
  6. Så gøy! Moro å se bilder fra gamle dager.
    Synes huset ditt tar seg godt ut i hvitt jeg :)

    ReplyDelete
  7. Nå har jeg tittet nedover siden din :-)
    og SÅ koselig du har det :-)

    ReplyDelete
  8. Hei Nina :)
    Så gøy å få tak i et gammelt bilde av huset slik det var ღ og kjekt å vite litt historie... Likte godt huset deres som rødt, men skjønner veldig godt at du hadde lyst på forandring. Hvitt er nydelig ღ og flott både utsikten og hagen din :) Ønsker deg en fortsatt fin dag, klem fra Mette

    ReplyDelete
  9. Så gøy med det bildet :)
    Og eg syns det er fantastisk fint som kvitt :)

    Klem

    ReplyDelete
  10. Heia Nina :)
    Så koselig å få tak i bilde av huset i sin opprinnelige prakt, er jo moro å se og å vite litt mere om de som har bygget og bodd der tidligere :)
    Utrolig bra innlegg det under her også, skulle nesten tro du beskrev mitt hjem :))

    Ønsker deg en fin morgendag
    Klem Mette :))

    ReplyDelete
  11. Hei igjen Nina! Viste mor bloggen din og hun syntes det var fantastisk å se hvor flott dere har tatt vare på Paradis! Bildet av far er nok tatt i 1940, for far var født i 1925. Han er nok nykonfirmert på dette fotoet, og hverdagsbunaden som farmor har på seg henger forsatt på loftet hjemme hos mor! Paradis var et drømmested for meg som lita jente, og du har sannelig tatt vare på det ;-) Kommer på besøk en dag!

    ReplyDelete
  12. Det huset burde ha forblitt rødt. Kledde ikke å bli hvitt. Min mening da;-)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)