Friday, August 5, 2011

Hagetrøst.....

Det er mulig det hjelper å syte og bære seg over dårlig vær i bloggen, for dagen etter var dukket sola opp, og været de siste dagene har vært deilig. Ikke bare sol, men varmt og deilig.
Jeg har selvsagt benyttet meg av å være utendørs, tross av mye arbeid som hoper seg opp inne. Jeg må bare ut, ellers blir jeg gal.
Det skjer noe med kroppen når en puster inn frisk luft, en slipper å fryse og solen lyser opp alt i rundt en. Det har jo vært nok tristhet den siste tiden, både på nettet og i avisene, og jeg personlig trenger virkelig en avkobling. For meg er det ingenting som er mer helende enn å rote i jorden, stelle og flytte planter. 
Siden det går mot høst, er det for meg snart den siste sjansen til å suge til meg inntrykkene fra hagen, derfor må mye av jobben vike plassen.

Vet det er mange som venter på svar på mailer, og noen sms'er har druknet blandt 100 andre, men jeg er bare ett menneske, og jo mer jeg ikke rekker, jo mer miserablel føler jeg meg.  Det tar kortere tid å svare på spørsmål pr telefon, så om du syns det tar for lang tid, så ring meg.
Det er over 70 ubesvarte mailer i innboksen min, og ungene mine har fremdeles ferie.....
Kvinneproblem nr 1 er vel dårlig samvittighet.

Kremgule liljer (navn?) som er flotte og ganske holdbare.
Jeg prøver å ordne alt jeg ikke liker i hagen min, men det er ikke lett, selv om man har litt kunnskap. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke tar på meg oppdrag med å tegne hager for andre. Jeg komponerer bedd som jeg danderer en blomsteroppsats. Prøver og feiler. Av og til stemmer ikke fargene, og av og til vokser de plantene for fort, eller for sakte. Noen ganger blir ting for høyt, andre ganger stikk motsatt. Kunsten er vel å kjenne plantene før en komponerer. Problemet er når man elsker å skaffe seg nye......
-Særlig når en får ting en ikke har bestilt, altså feil vare. Blæh!
For øyeblikket har jeg 18 lakserosa liljer som er over en meter lange, og IKKE er de jeg bestilte i høst. Men hvor er fakturaen da??? (KLIKK!) Jeg er 99% sikker på at det var fra Zimtrade, -viss ikke var det Hageglede. Vet det er kun den ene jeg bestilte så mange like.
Jeg skulle ha hvite/lyserosa litt kortere!
En ny tofarget viticella-klematis, som vokser veeeldig fort!
Flere steder i hagen har jeg nå klippet riddersporene helt ned, og det ser helt forferdelig ut. Regnet hadde laget for store skader til at jeg bare kunne klippe av blomsterstenglene, og la resten stå igjen. Derfor måtte jeg avgårde å kjøpe meg flere roser, og flytte rundt på planter igjen. Oppdaget da jeg gravde opp en ridderspore at det var steiner under planten. Jeg hadde altså sørget for for dårlig plass til røttene, derfor kan også planten bli misfornøyd, og ikke så kraftig som den kan bli.
Sånt kan lett skje når en planter bittesmå stauder, så husk å sjekke at det er minst 40 cm med dyp god matjord ned i bedd for høye planter. Røttene på disse riddersporene går enda dypere fordi de er så høye. Klematis for eksempel, vil helst ha 60 cm med fet, fin jord.
Det er ikke noe problem å flytte store stauder midt på sommeren når det er så vått som nå, og en vanner godt. Store rotklumper en en fordel, og for all del ikke glemme å vanne på nytt om 3-4 dager om tempraturen er ok og nedbøren uteblir.

Jeg skulle ta noen flere bilder her, men så åpnet himmelen seg på nytt. Greit nok så slipper jeg å vanne det jeg plantet for to dager siden.  Halve hagen ser tragisk ut for øyeblikket, og jeg begynner å få kalde føtter for å dra den full av besøk den 14 august. SÅ mye tragisk!
Glad for at jeg har endel liljer som er fine, men har fremdeles 18 jeg ikke vil ha. ;)
Dette er ikke en av de....
En favoritt. Denne er kjempefin, men hva heter den??
Det ser ut som at hele hagen min er ett blomsterhav på dette bildet. Kjekt! (men er nok bare god til å finne passende vinkler...)

Rydding i hagen resulterer i mender av frøplanter i komposten. Om det er noen som vil ha, så er det bare å komme å hente. Det er dessverre umulig for meg å pakke & sende til de som ønsker det, for jeg har ikke tid.  Sånn er det bare.

Men nå er det natta i Paradiset.

7 comments:

  1. Ja, Nina, du er bare et menneske, men jeg synes du gjør en FANTASTISK jobb.
    Nyter både bloggen din, å bildene fra butikken.
    :o)))

    ReplyDelete
  2. Hærlig som vanlig... puster knapt når jeg ser du har nye hagebilder.... er så inspirerende, håper hagen her etterhvert kan ligne bittelitt... men tar tid, men er jo så moro! Skulle hvertfall kommet den 14 hadde jeg bare bodd litt nærmere.
    God helg!

    Hilsen Linn,Sarpsborg

    ReplyDelete
  3. Syns hagen din er fantastisk eg!! Og ekstra flott med sol da ;)
    Skjønner godt at du har mye å gjøre, du får huske å puste litt innimellom :)

    Håper dere fortsatt har sol, her er det overskya i dag- og kanskje litt på tide med husarbeid ;)

    KLem til deg

    ReplyDelete
  4. Hei på deg.
    Nydelige bilder fra hagen din, du gjør en fantastiskt jobb både ute og inne.
    Ønsker deg en riktig god helg.

    ReplyDelete
  5. He he er ikke noe hemmelighet at jeg liker hagen din, men skjønner godt at du gjerne vil få alt ferdig på et blunk.. Jeg blir fort blendet av alt det uferdige. slik at jeg ikke ser det fine andre ser !!! høres det kjent ut???

    Lurer på om den lilja du ikke vet hva heter kan være en Stargazer lilje, har den endel lukt er det nesten garantert den ;))

    Ønsker deg og dine ei flott helg, med nyyydelig hagevær !!
    Klem Maren!!

    ReplyDelete
  6. Du har en nydelig hage!
    Fantastiske bilder!

    Ønsker deg en fin helg!
    Klem fra Bente

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)