Friday, August 19, 2011

Line Cathrins hage....

Kameraet mitt skulle ha hatt paraply i steden for blits denne regnfulle dagen i begynnelsen av august.
Typisk det når en kjører 30 mil for å se en hage for første gang.....

Det er min hagegale venninne Line Cathrin som bor her, og denne hagen er hennes andre, etter at de flyttet hit for snart tre år siden.
Alle som begynner på skratsj med hage nummer to, vet mer hva de vil ha enn første gangen, og hun tok til fornuft og byttet også ut spade med gravemaskin etter noen timers betenkningstid med spade.
Det aller meste der derimot gjort for hånd, og med mindre budskjett enn de fleste, da oppussing av hus også har blitt prioritert.
Det er utrolig hvor langt en kan komme med hjelp av noen frø, gode venner og Internett.... ;)

Gjemt mellom mengder av bladverk under den gamle rødhyllen, ligger det en liten dam.
Litt tropisk preg på denne delen av hagen, -og fuktig nok akkurat denne dagen....
Det er svært dekorativt med gamle stammer, og kjempefint for klatrere å slynge seg oppat. Denne rødhyllen er rå i seg selv.
Under furua finnes enda en pytt, og ut av en gammel vedovn velter blomkarse.
Svarthagen, kaller Line Cathrin denne delen.
Her vokser det mengder av rødbladede stauder, og endel mørke blomster.
Bare bladverk, men langtfra kjedelig!
Line Cathrin er så flink til å putte elementer fra huset ut i hagen. Dette skaper spenning og liv når blomstene ikke har kommet enda, eller takker for seg.
Ved manglende blomstring i skyggebedd, er det morsomt å finne sånne skapninger som dette....
Herlige bladverk i form av japanpestrot (inneburet for å hindre spredning), bregne, bronseblad, vortemelk og hjertebergblomst/Bergenia.
Den aller mest voksevillige klematisen er denne småblomstrede saken. Paul Farges Summersnow er navnet, og den oppfører seg temmelig vilt. Passer best der den kan få lov å bare bli enorm....
Helt personlig så syns jeg Line Cathrin har altfor mange av disse benkene. Syns hun burde kvitte seg med ett par av de....
;)



Til slutt legger jeg ut ett bilde fra dammen. Må lage ett eget innlegg på bildene herfra, for det er endel....
Dammen er nemlig stor, og det som vises på bildet er bare en liten brøkdel. :)

7 comments:

  1. Så ralekkert, skulle ønske jeg hadde en flott hage også men desverre har jeg ikke grønne fingre så det blir vel bare håpløst.
    Imidlertid har det kommet et par klematiser i hagen i sommer. Hagen blir litt finere for hvert år men er fremdeles dønn kjedelig.
    Klart hun burde kvitte seg med noen av de benkene og snill som jeg er så kan jeg jo godt avlaste henne med ett par da;) Fin blogg har du også, har fulgt deg lenge og får oppdateringene dine på FB.
    Klem Iren:)

    ReplyDelete
  2. Så moro å se bilder fra hagen til Line Cathrin. Den har blitt flott og sammensetningen av bladverk er som vanlig helt super. Gleder meg til hun kommer hit og skal holde foredrag i oktober.

    ReplyDelete
  3. Flott hage,men må si at jeg liker din hakket bedre - var ikke det gøy ;o)
    Elsker å se bilder fra din hage :)
    god helg
    anne

    ReplyDelete
  4. Så frodigt og spennende med alle de vakre bladplantene. Og så ble jeg imponert over valmuekapslene som står som stramme tinnsoldater. Hos meg ligger de langflate etter regn og vind.

    ReplyDelete
  5. Fler bilder kommer!
    PS elendig vær disse dagene, og lite blomstring!

    ReplyDelete
  6. Oi så lekkert!!!
    mange gode tips her ja :)
    Takk for titten
    *Siv*

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)