Tuesday, August 2, 2011

Møkkasommer!

Etter lang tids bloggetørke, begynner lyste å melde seg igjen.
Jeg har bare hatt en slags ferie, eller hva en kan kalle det. Lyst til å blogge har jeg i allefall ikke hatt, -men nå er mannens ferie over, og da begynner jeg å kjenne suget. Hjernen må tømmes!
Selv har jeg ikke hatt 100% fri, men har hatt stengt i noen dager. Sommeren er overskyet og trangen for strandstengt har enda ikke vært tilstede, men jeg kan faktisk krysse av for to dager på rad uten regn i dag, og det er ikke værst!

Det flotte med denne sommeren er at jeg ikke har bikini-skille, en blir heller ikke solbrendt og vi har faktisk sluppet å bytte gassflaske til grillen vår.....
To-åringen min har vært hjemme hele sommeren, for barnehagen hans er stengt hele sommeren. I dag begynte han igjen, og jeg kan sitte uabrutt på PC'n i mer enn to minutt før han drar ut ledningen (flatt batteri på min laptop!) 
Tvillingene som syns sommer uten sommer er dritkjedelig, ble sendt på SFO i dag for at de skulle gjøre noe annet enn å krangle med hverandre. kjedelig når det ikke er noen andre hjemme på dagtid her, nemlig! Übersosiale.com(!)

Selv har jeg en svært stor arbeidsmengde i form av mailer, og fakturaer, bestillinger og innbetalinger å behandle, men dessverre forsvant de ikke da jeg gikk ut og lukte i hagen, -selv om jeg holdt på hele dagen. Da jeg kom inn kl 23.30 var de der fremdeles......
CRAP
Jepp, ulempen å ha ferie uten feriehjelp er at ting hoper seg opp.
Er det ikke jobben, så er det hagen, og er det oppholdsvær, ser huset ut som en svinesti når en kommer inn igjen. Det er da det er greit å ha ulydige barn, som får ekstraoppgaver som å støvsuge badet og vaske trappa, når de vet de har gjort noe galt.
Selv om de bare er 8 år, kan de være utrolig flinke når det enten er noe å oppnå, eller de bare skjønner at mamma trenger hjelp, og det er da en ser at oppdragelsen kanskje ikke er så ille lell. Helt til de prøver å drukne hverandre i vaskebøtta, eller slår den andre med langkosten.....
Litt enklere å være enebarn sa du?
Men selv om dagene er grå, går de alikevel altfor fort.
Har konstantert at høsten har begynt å smyge seg inn i en hage som ikke egentlig fikk noen sommer. Stauder er klippet ned, og lassevis med hageavfall er trillet bort til naboen (Vi bytter: jeg henter gresset hans, og han får mitt avfall... Må seriøst anskaffe meg kompostkvern og en søt kompostbinge!)
Jeg har vel egenlig veldig mye å gjøre i hagen, om jeg skal få den noen lunde presentablel til 1000 Åpen Hager den 14 august.  Enten det, eller så får de bare ta den som den er: Halveis og under arbeid.
Kanskje jeg burde låne meg ett sånt skilt med Vegvesenet? Sånn rød trekant med en mann som står og graver. Bare tegne på litt pupper og en hestehale, så sklir det nok rett inn.
Ellers er det ikke mye som har skjedd i ferien.
Tror aldri jeg har sett så mange filmer noen gang sommerstid, men samboeren har kapitulert på sofaen nesten hver kveld med en noe oppgitt mine, og flyktet inn i filmverdenen sammen med en boks Heineken. 3 måneder har han skudd båt, og 4 dager har vi fått bruke den.....
Jeg og jentene har kjøpt oss sol, og reiser til Tyrkia i september, mens Andreas stakkar, må være hjemme og jobbe.
Please, la oss få en fin august, ellers tror jeg halve Romsdalen må gå i hi i vinter. Alternativet blir å knaske antidepressiva eller drikke rødvin, og jeg tømte den siste flaske nå på lørdag.
Kjøle te greier!
Som faktisk ikke har hatt dårligere sommer ever, for hun levde ikke i 1904 (da det visst nok var enda dårligere!)
PS bildene er tjuvlånt fra Jeanne d'Arc Living Magasinet.

20 comments:

  1. Tror alle på Møre lengter etter en skikkelig sommer.
    Jeg er så glad for at jeg skal dra til Kreta om 20 dager. Ellers håper jeg på en lang og fin høst, ikke sånn tidlig vinter som vi hadde i fjor.

    ReplyDelete
  2. Hoho.. deilig å tenke på en herlig tur i september da. Lykke til med utearbeid. Syntes det skiltet var en fantastisk ide ;) Klem

    ReplyDelete
  3. To dager med sol er ikke mye å skryte av nei. På Østlandet har det heldigvis vært bedre enn det. Faktisk tror jeg at jeg er ganske fornøyd med sommerværet selv om jeg nesten bare har vært hjemme. Kjøpesol blir det ikke i år, så jeg må bare overbevise meg selv om at det holder.

    ReplyDelete
  4. Hehe, morsomt skrive....på en deprimerandes måte :) I sogn har vi hatt drittveir og, vi må vel berre innsjå at skal vi ha fineveir må vi til utlandet!

    ReplyDelete
  5. E N I G ;)
    Men bortsett fra været har det jo vært fint:)

    ReplyDelete
  6. Godt beskrevet sommerrapport! Sommermånedene skal jo være idyll, det er de vi skal leve på hele vinteren. Men alt blir ikke alltid som man har tenkt! Her har vi hatt en rar sommer, der jeg har måttet sitte mye inne pga to øyeoperasjoner, som selvsagt sammenfalt med at barnehagen var stengt og to viltre små holdt på å gå på veggene av kjedsomhet. Det toppet seg nylig med oversvømmelse av kjelleren. "Herlig". Vi satser på en bra høst, ikke sant? :)

    ReplyDelete
  7. 1000 åpen hager... du er av de?
    såg at du er med og om det klaffer har jeg lyst å besøke deg. Er det noen felles program for hagene eller er det opp til hver enkel. Når er det best/tidligst å starte besøkene...
    J

    ReplyDelete
  8. Takk for et hærlig og ærlig blogginnlegg, kjipt med sååå mye regn ja, vi har også hatt ferie i juli... Nå er hverdagen her igjen, og det er kanskje like greit;-)

    ReplyDelete
  9. Hei på deg berta. ;o)

    Fine bilder ja, en kan jo bare drømme. hehe

    Ja klart jeg blir med på messa. Å om du drar alene i år så kan du godt komme hit å campe en av dagene om du vil da? Jeg bruker ca 30 min til messa. Så den dagen du skal ligge hos meg evnt så kan du jo bare sitte på med meg til messa dan etter da veit du. ;o)

    Gleder meg som en unge til å se om det er noe mer spennende denne gang.

    Ha en super uke videre, å håpe på bedre vær for deg. Her hare vært knall i flere uker nå, så a mor er blitt neger ja!!! :p hehe

    Husk kvitering til meg da, takstmann kommer til uka vøtt. ;o)

    Klem klem fra din venn...hehe

    ReplyDelete
  10. Kjem frå Sunnmøre og høyre frå mamma at der alltid er skodde. Gradestokken held lave temperaturar og brunfargen har uteblitt. Ikkje så gale her i området, men det er likevel ikkje optimalt når ein har hage. Det verste er vind og regn som bles vekk kronblada på blomane. 15 grader skal eg tåle, det er berre å kle på seg. Kan trøste deg med at Østlandet har hatt ein stygg sommar, berre Nord-Noreg som har hatt det fint. Og dei unner eg alt godt.

    Ellers har eg aldri forstått 3 eller 4 veker sommarstengt i bhg, eller at ungane må ta ut 3 veker SAMMENHENGANDE! Holdt på å rable ifjor når det regna 3 veker sammenhengande og vi skulle ikkje på ferie.

    Ta deg ei veke i Tyrkia i mai og september så kanskje det lindrar alle sår (nesten).

    ReplyDelete
  11. Heia. Takker for hyggelig kommentar inne hos meg ang skohylla. Den er ifra Trend design...kjøpt på den lokale jokerbutikken vi har i den lille bygda vi bor i!!!!!! Ikke bare mat vi får der nei!! Men som sagt ifra Trend design, som faktisk har mye fint til tider.

    nina

    ReplyDelete
  12. He he... Du får det sagt. Men men, se på den lyse siden. Vi er ennå i begynnelsen av august.Kan ennåbli mange fine dager.
    Klæm

    ReplyDelete
  13. Hehe så flott og godt å lesa !! Knallbra innlegg...sommaren som me lengtar SÅNN etter...så vert den sjelden sånn verken veret elle familieidyllen....

    ReplyDelete
  14. Oj... du skulle ha vært i Trøndelag du! Ustabilt vær ja, men ofte denne sommeren har vi vært slått ut av varmen. Og jeg har så lyst til å se hagen din.... det ser så flott ut! Men en ferietur til varmere strøk blir bra- og så kommer du hjem og er kjempegira! Ha det godt!

    ReplyDelete
  15. August blir nok knall fin skal du se ; ) Var sikker på at du var på listen min men finner deg ikke der...nå er jeg iallefall fast følger :D
    Klem Tove

    ReplyDelete
  16. Haha! Lo godt.Kjenner jo deg så jeg syntes virkelig jeg hørte deg nå ja.:)))
    Blir bra neste uke sjø. Da blir det oss vin og sang samt hagekos og litt butikkhjelp å få. Jeg står i butikken mens du fikser de der crappy papirmølla di.Hehe:)
    Skiltideen var genial. :)

    ReplyDelete
  17. This post couldnt be more factual!!!

    ReplyDelete
  18. That was a truly joy of a read..

    ReplyDelete
  19. I could not think you are more right!!!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)