Friday, March 12, 2010

En rå-dyr kunde.....

I morges ble jeg vekket av ett rabalder nede.
Jeg hørte 11-åringen rope til tvillingene om ett eller annet svært dyr utenfor kjøkkenvinduet. I min drømmeverden ble det til at en elefant sto og kiket inn vinduet, -men trøstet meg med at mannen min fikk ordne opp i zoo både ute og inne....

Til min store forbauselse hørte jeg ingen rettelser fra mannen nede, -det ble bare stille!?
Så kom Nathalie opp og sa at det lå en død hjort utenfor kjøkkenvinduet, og da klarte jeg til slutt å åpne øynene.
Det er en bratt bergvegg bak huset vårt, og der hadde Bambi, for det var ett rådyr hoppet utenfor. Siden Bambi ikke har sånne vinger som Dumbo har, endte flygeturen i en snøskavel rett utenfor kjøkkenvinduet vårt, og bommet på gryta bare med få meter.

Dette bildet er tatt fra bislag-døra vår, mest kjent for butikk-dør i disse dager:

Jeg synes rådyr er innmari vakre, men hater at de spiser av hagen min.

I Trønderhagen var jeg veldig plaget med ett bestemt dyr som kom tilbake gjentatte ganger, og spiste opp dyre import-planter og alt av alunrot den kunne finne. Siden vi nå bor i ett slags byggefelt, trodde jeg at vi skulle være skånet for sånne snikspisere, men svigermor -som bor i enden her fikk flere besøk i vinter, og en natt hørte jeg noen som gikk rundt huset her også. I like vill panikk som når natteranglerne rusler hjem fra flatfyll i nr 11, hoppet jeg ut av sengen for å se hva som tråkker i min elskede hage. Og så, livredd for at innvandrerne skal få smaken på eksklusive knopper fra kontinentet, brøler alt hva jeg har mål ut i gjennom det åpne vinduet. Naboene får bare godta at jeg brøler på rådyr, når gjengen i nr 11 stadig vekk brøler på elgen!

Denne bambien har derimot hatt sitt siste måltid i min hage, og jeg vurderte om den kunne bare ligge en stund i skrekk og advarsel til andre firbente skapninger, som prøver å forsyne seg av grønt. Noen forslag var også å lage middag av den, men siden vi hadde fritt innsyn inn til gårsdagens middag på Bambi, og det så ut som om noen allerede hadde hatt nattmat, fristet dette mindre. Det holdt liksom å så ved kjøkkenbenken og lage frokost, og kike bort på det som lå der....

Heldigvis hadde viltnevnda vært her da vi kom tilbake fra bytur i dag.

Knipset noen bilder inne etterpå.
Koseligere det.


Fylt opp til taket! ;)
Ønsker alle som stikker nesen sin i bloggen min, en flott helg!
:)

14 comments:

  1. Morsomt innlegg! Da jeg kom kjørende ned gårdsveien her ikveld, måtte jeg stoppe opp, slik at to hjorter fikk bestemme seg om de skulle over veien, tilbake igjen, eller bare tusle litt rundt midt på... Vi bør vel søke om villmarkstilegg?! Ha en fin helg!

    ReplyDelete
  2. Hallo du.

    Stakar bambi da, ikke mye morro å se et dyr ligge dødt uansett. :o/ Men bra de kom å tok seg av det da vaffal.

    Den lysestaken på bildet her(veggstake) hva koster den da berta???

    Klem klem ;o)))

    ReplyDelete
  3. *Feller en STOR tåre for Bambi* :(

    ReplyDelete
  4. Det rådyret viste hva som var en rå-bra butikk den tenker jeg.

    ReplyDelete
  5. Her er det elgen som går på trappa (så godt som) og som spiser trærne våre...

    Håper du får en herlig lørdag!

    Vibeke ♥

    ReplyDelete
  6. Dakar liten..men skjønner godt at du ikke liker at de spiser i hagen, er jo kjedelig når de spiser av det flotte du har plantet..Klems

    ReplyDelete
  7. God morgen.
    Det er jo så mye flott i butikken din at jeg kan sitte her å se på bildene i evigheter..
    Tips til rådyr.
    Vi henger opp gamle cdplater og/eller sterktluktende såpestykker i utkanten av hagen så for skudd og løker stå i fred. Vi har 7 rådyr på foring utenfor tomta men det veldig sjelden de er i hagen. Har du ikke prøvd det før er det verdt bryderiet.

    Ha en strålende lørdag med store og små.
    Gun Iren

    ReplyDelete
  8. stakars...... de er jo så søte.
    men hvor har du kjøpt den flotte klokka di? jeg likte den veldig godt :)

    ReplyDelete
  9. Artig innlegg:-)
    - og vakre ting du tar inn til butikken!
    Skulle gjeerne ha vært hos deg:-)
    Ha en trivelig helg, klem Hege.

    ReplyDelete
  10. uff, det er så ergelig med stylteråtter som eter kjære knopper.
    Vi har av og til noen innom her, men det har så langt ikke gått utover så mye. De rundspiste ipomoen min mens det var varmt, og så ble det jo kaldt og blomsternekt, så jeg så ikke så mye til den planta, men det var ikke krise akkurat.

    Fint at det er et dyr mindre med spisevaner, trist at det er dødt.

    ReplyDelete
  11. Ikke morsomt med døde dyr i hagen.

    Er heldigvis ikke plaget med at de spiser fra hagen. Men det er mye elg. Og de synes jeg ikke noe om og møte når jeg er på tur.

    Fine skåler du har.
    Ha en fin kveld

    ReplyDelete
  12. Stakar :(
    Her har vi store problemer med hjort som ødelegger jordene. Så når det er jakt blir det fort fult i frysen ;)

    Ha en fin kveld.

    ReplyDelete
  13. Oj for et syn ja..
    De to bollene var nyydelige

    ReplyDelete
  14. Hohoho..morsomt innlegg! :D
    Ser levende for meg en Nina som brøler ut av vinduet :)
    Jeg klarer dog ikke å se levende for meg et rådyr i svev over bergskrenten der..og når jeg forestiller meg det, så blir det litt sånn tegnefilm-aktig.

    Men det var ører Nina...Dumbo hadde store flyge Ører..ikke vinger :D

    Klem,Line

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)