Friday, March 26, 2010

Med blanke ark, eller urørt plen....

Når du skal anlegge en ny, eller renovere en gammel hage, er det ett par ting som hodet må jobbe med i forkant. Du må sette av litt tid til å tenke over hva du skal bruke denne hagen til!
Eks.
-Grilling, soling og kaffekos
-Spill og ball-lek
-Bading
-Gjemsel og piknik
-Dyrking av frukt og grønt
-Utstilling av gamle traktorer og motorsykler
-Eller bare til pryd.

Så må du bruke tid til å finne ut hvor det er mest praktisk å plassere de forskjellige elementene.
Hvilke tider på døgnet vil du sitte ute og nyte solen på? -Hvor er det lengst kveldssol, og hvor er det mest praktisk å nyte frokosten?
Og kanskje er en le-vegg en nødvendig ting?
Sitteplasser som brukes til middag og måltider med mye pådekking/tilbehør, bør selvsagt ligge lett tilgjengelig, nært huset om du ikke syns det er en fin trim å gå 20 turer.....

Da vi kjøpte huset her, bestemte jeg at grillsted og hagestue skulle ligge på sørvest-siden av huset, men etter å ha bodd her i ett par måneder (sommerstid, uten kjøkken) fant jeg ut at det enkleste og mest skjærmede plassen var bak huset, rett utenfor kjøkkeninngangen.

Det kan derfor lønne seg å "prøve å bo i hagen" en stund før du begynner, samtidlig å bli kjent med solforhold og vind.

Når du har bestemt deg for beliggenhet må du kanskje tenke litt over hva du vil sitte og se på på disse sitteplassene. Kanskje du er så heldig å ha sjøutsikt, eller en feiende flott nabo som vasker bilen i bar overkropp? Og om du ikke er som min egen mamma som bare snur ansiktet mot sola og lukker øynene, (Sånn er det når man har hatt sjøutsikt i alle år og ser på den som en selvfølgelighet!) så kan det hende at du må lage deg din egen utsikt!

-Vannspeil eller dam
-Staudebedd eller blomstereng.
-En vakker hagenisse med knallrød lue (grøss)
-Kjøpe ny solseng og lokke samboer til å sole seg naken....(!)
Skal du anlegge spill eller ball-plen, må du søke hjelp andre steder, for dette er ikke lov i min hage, så her har jeg ingen kunnskaper.

Nå kommer garantert en anonym kommentar om min mishandling av barn igjen, fordi de ikke får lov å utfolde seg, men jeg har mitt forsvar klart, så velbekomme.
Min nabo har nemlig en eiendom foran oss som han har kjøpt for at ingen skal kunne bygge der og skjerme for sjøutsikten hans. Her har han anlagt plen som han aldri bruker. (Du ser den over taket på paviljongen vår) Og han har aldri sagt nei, når jentene spør om å få leke der, for han er bare glad for at den blir brukt. :)

I min hage skal det etterhvert bli mengder av stier, gjemmesteder og små piknik-plener der jentene kan utfolde seg i annen lek. (Leon skal være med pappa og skrue bil!) I tillegg har vi disse-stativ, trompoline (grøss for ett lite vakkert hage-element!) og sandkasse-tomt.

Av spisbare element har vi selvsagt endel eple, pære og plommetre i forskjellige aldere + noen svære kirsebærtre som fuglene elsker. Det minner om full storm når de tar av når jeg kommer hylende ut for å jage de! En jordbæråker er under planlegging, og stikkelsbærbusker er savnet. Rips til dessert er nødvendig, men det har vi, men solbærbusk mangler. En bringebær har vi også, men jeg er litt skeptisk overfor disse buskene.... De ville er kriminelle med sine rotutløpere.
Bak uthuset har vi også noe som på dialekt kalles nætakjærrer! (Tre det vokser hasselnøtter på)

Kjøkkenhage kort vei fra kjøkken og utestue/grillsted er også planlagt, for urter er ikke oppskrytt. Til og med Curt har innrømmet det etter å ha smakt min hjemmelagede dipp og mojitos.....
;)

Så var det ideen som dukket opp i fjor etter å ha lest denne reportasjen i Jeanne d'Arc-living om utebad. I flere år har jeg ønsket meg utedusj, men nå er ett område også avsatt for badekar. Og badekaret, det står på uthuset på vent.

Den aller enkleste måten å tegne hage på, er Nina-metoden.
Nina tegner direkte på plen og grunn med det lettest tilgjengelige elementet. Av og til er det tørr, lys sand, noen ganger hageslange eller tau, hvit interiørmaling (spray) eller felg-lakk. Det jeg anbefaler aller mest er selvsagt den styggeste varen, -som vises best:

Herlig, oransje merkespray. (Fås kjøpt på Oljebua i Malmefjorden!)
Når du har skisset ferdig går du for å betrakte herligheten på avstand. Jeg er ikke så høy, så jeg pleier å gå opp på taket! ;) Man kan også krype opp på andre høye elementer i hagen, eller gå på verandaen, men taket er det ultimate fugleperspektivet!

Så er det bare å begynne å grave!

Jeg ser på bruk av spade og trillebår som det mest perfekte form for trening. Samtidig som du bygger muskler, blir det en bonus som blomsterbedd, stier og formasjoner i hagen. Helt topp, spør du meg!

Ønsker du deg litt hjelp, men har en mann som bare vil ha plen, og minst mulig bedd og busker å kjøre plenklipperen i rundt, og er derfor overhode ikke interessert i å delta i hverken hageplanlegging eller gravehjelp, da bør du leie en gravemaskin!

Jeg er nemlig av den oppfatning at de aller fleste mannfolk har en snodig forkjærlighet til store maskiner som brummer. I allefall har mine det! (Mine menn er samboeren, sønn (8 mnd) stefar, bror og en haug snille onkler + Andreas sine nærmeste kompiser)
Jo større maskiner, dess bedre!

Det er ikke så dyrt å leie en liten gravemaskin på helg, og forundelig lett å finne noen som har lyst å kjøre. Garantert enklere enn du tror!

Jeg skulle jo kjøre selv, -fordi jeg har så lyst til å kunne det, og syns min egen hage egnet seg som flott øvelsesarena! Men så snart jeg gikk ut av maskina for å flytte trillebåren, satt Curt inne i graveren og nektet å rikke seg. Han kom ikke hjem på middag heller, da Maja, samboer ringte, så jeg måtte servere han en svær baguette inne i gravemaskina.


Grunnarbeidet er nok det aller, aller viktigste når en anlegger en hage. Dette er ett like viktig for å oppnå ett godt resultat som når man renovere ett hus, eller lakkerer en bil. Slurver du med grunnarbeidet, vil du nok angre en dag....
Dette er så omfattende at jeg ikke skriver noe om det her nå, for da rekker jeg ikke å dra til byen og innom banken, handle mat, -og rekke hjem til middag, og åpne butikk kl 17.00
Men forhåpentligvis har de med hagedrømmer fått noe å tenke på, -og da mener jeg ikke den flotte naboen som kaster skjorta utendørs om få måneder....
Ha en flott helg!

19 comments:

  1. heisann

    innom for å ønske deg god helg og påske:)

    klem fra Lillan

    ReplyDelete
  2. Utrolig flott og inspirerende innlegg! Tusen takk!
    Ha en fortryllende helg og påske!
    Klem

    ReplyDelete
  3. Hei,
    Kom tilfeldigvis over bloggen din.
    For et herlig innlegg, jeg måtte bare legge meg til som følger av bloggen din.
    Ønsker deg og din familie en riktig god Påske.

    Hilsen Mette

    ReplyDelete
  4. Flott og inspirerende hageinnlegg. Vi ska jo begynne å planlegge hagen vår til våren,og alle tips kommer godt med. Ha en fin helg Nina:)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Takk igjen for inspirasjon og for at du fikk meg til å le og smile (les humoristisk innlegg).

    Sitter på verandan og ser på hagen, tenker og planlegger. Så takk for idèr.

    ReplyDelete
  7. Ja her fikk jeg virkelig noe å tenke på. Inspirerende innlegg!

    Skal til med hageplanlegging selv, og det er jammen ikke lett. Særlig ikke når hagen ikke er ferdig oppbygd (skal bl.a flytte innkjørsel). Dermed blir det arbeidet vi nå legger ned bare midlertidig, og det er ikke så inspirerende å plante en rosebusk som etterhvert må flyttes og tilpasses på nytt.

    Vanskelig dette her! Men jeg gleder meg :-) Sol, sommer og pusling i hagen er utrolig deilig!

    Fortsatt fin fredag!

    (har lagt deg til på blogglisten min - du har en veldig flott blogg)

    ReplyDelete
  8. Herlig innlegg haha:))
    Kjente godt igjen det med disse maskinene ja. Her planlegges det en helg MED leid gravemaskin og sønner, svogre og andre gutter melder seg straks på til dugnad hahaha :)))
    Ser for meg han Curten som ikke ville rikke seg ;)

    Lurt med den sprayen du går rundt med...
    Jeg har endelig fått ovetalt mannen i huset om å bygge grillbuen på en annen plass enn den han hadde tenkt seg hihi ;)
    SOL er jo såå viktig !!!!

    Jeg blir helt overgitt over denne anonyme som skriver til deg...
    Hva slags liv har denne personen ?? Fritidsproblemer har han/hun hvertfall !!!
    Ikke bry deg om denne anonyme. han/hun er ikke verdt å bruke energi på...

    Ha en fin dag videre :)
    Klem,Kari

    ReplyDelete
  9. Kom til Halden a, Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis?

    Leste forresten det i går, kommentaren kommer sikkert fra en av eksene til Andreas, eller noen andre som er utrolig ressurssvak selv. Garantert et misunnelig kvinnfolk! Sikkert ufrivillig barnløs også.. Litt forbannet nå kjenner jeg ;-)
    God helg fra meg!

    ReplyDelete
  10. He, he :-) Plen, dam/bekk og gravemaskiner er absolutt der man kan klare å få gubben med seg på både planlegging og jobb, ja. Håper damvokteren min er like ivrig i år som i fjor, når vi skal gjøre ferdig prosjektet vårt. Gravemaskinene vi skal leie, blir nok for store, så der blir det nok mest administrasjon;-) Skal ha masseutskift på hele gårdsplassen og stable noen flere natursteinsmurer.
    Mange gode poeng om funksjoner og plassering av dem i innlegget ditt. ..og så får du det jo til å bli så vakkert :-)

    ReplyDelete
  11. Heisann!
    Supert innlegg!!!
    Vi skal flytte til nytt (gammelt) hus,og det har stor hage som trenger rehabilitering!!
    Kommer garantert til å spørre deg om råd når vi setter igang ;)

    Ha en super helg :) karina

    ReplyDelete
  12. hei på deg.
    å så fantastisk et innleggan ikke tenke meg noe bedre enn hage å hage arbeid.hagen vår er ferdig den,men klart en kan flytte på ting,
    våe hage er bare 300kvm,fikk en hagedesigner til å hjelpe oss.å nå har vi 5 rom i den pluss brygga.
    jeg tenkte monets hage,så her er masse lomster i rosa hvit lilla og blå,å stenlagt alt annet,så fornøyd.
    ønsker deg en flott kveld,
    klem fra sylvia

    ReplyDelete
  13. Hei på deg.
    Tusen takk for mange flotte og nyttige hagetips. Vi skal i gang med litt omlegginger i hagen vår..., likte veldig godt ideen din om å leie en gravemaskin for å lokke min bedre halvdel opp av godstolen ;)

    Ønsker deg og dine en herlig helg, og påske.

    ReplyDelete
  14. Så flott innlegg..Jeg sku gjerne gjort noe slikt flott i hagen, men det blir neppe i år tror jeg..Men derfor flott å se bilder fra andres flotte hager å drømme seg bort litt..klems..

    ReplyDelete
  15. wow..... for en flott hage du har... virkelig inspirerende. Elsker å holde på i hagen, og en dag blir den kanskje så flott som din, får ta litt å litt...
    En riktig god helg og god påske!

    Hilsen Linn,bloggløs fra Sarpsborg

    P.S. Er d lov å låne noen av dine hagebilder for å ha i min inspirasjons perm??? Kun til privat bruk for å gi meg inspirasjon og tips? (pettson79@hotmail.com)

    ReplyDelete
  16. Hei!
    Herremin - du kan virkelig å inspirere!!
    Nå håper jeg snøen forsvinner fort som bare ......!
    Gleder meg sånn til å begynne å grave i jorden. Kjøpte hus for fire år siden og har ventet på dreneringsarbeid, før det var noen vits i å stikke spaden i hagen - men til våren er jeg igang!!!
    Håper på mange hage innlegg fra deg, du har en helt utrolig hage. Ser dine primula blad strutte i været, store som tallerkener. Plantene dine er så utrolig frodige, i tillegg liker jeg så godt at du blander og dermed framhever ulike farger, størrelser og strukturer i de ulike plantene!

    Her er det ennå 20-30 cm snø på bakken - men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!!
    Takk Nina for flott inspirasjon nok en gang!
    Helen

    ReplyDelete
  17. Dette var artig innlegg Nina :)
    Vi gjorde om tomta for to somre siden snart, og skal ta tak i "pyntingen" av den nå til sommeren. Barke skråninger, plante stauder, bed, lage utetrapper osv osv. Min mann flyr til stadighet rundt med en slik oransje spray i hagen han også :Difjor lagde han en slik strek bortover hele grantrehekken..for å vise hvor den skulle kappes. Ikke særlig pent, men effektivt og oversiktlig når mn står der med motorsaga.

    Barnemishandling ?? nei, vet du hva ??!! hehe..å ha plen og å bo på landet kan ikke kalles barnemishandling. Der tror jeg vi kan slappe litt av ja.

    Du har masse inspirasjon å gi Nina. Supert.
    Følger deg jeg vet du ;)

    God helg til deg og dine :)
    Klem,Line

    ReplyDelete
  18. Nydelig hage du har.
    Vi bor i nytt hus med ny hage, eller ingen hage, bare mold kanskje:), så alle hagetips setter jeg stor pris på.
    Håper du lager et inlegg om grunnarbeid også, trenger litt tips der. Mannen min er typisk slik at han vil så gressfrø med en gang, og ingen hindringer når han klipper plenen, så her må jeg være rask med planene mine.
    Ønsker deg og dine en flott påske!

    ReplyDelete
  19. Oj… NÅ ble jeg inspirert til å begynne i hagen!!! Fantastisk herlig innlegg og så utrolig bra skrevet!!! Rett og slett herlig å lese innleggene fra deg.. Ler godt innimellom her :o) Skulle ønske jeg hadde litt mer penger og en litt bedre helse til å stå med rumpa rett til værs i hagen da… *smil* for jeg har SÅ lyst!!!! – kjenner det kribler. Kjempeflott med tips og ideer her hos deg, Nina :) ønsker deg en strålende kveld og helg… Klem fra Mette

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)