Monday, November 5, 2012

Avsløringer.....

Da jeg lette etter noe helt annet, i mine gamle fotoalbum, kom jeg til å tenke over hvor utrolig mye som var oransje i min oppvekst.
Joda, det var det glade 70-tallet, og mamma som for øvrig ikke likte brunt, kledte meg i de andre fargene som var moderne, nemlig ORANSJE! 
 På bildet over, poserer jeg med min første strømpebukse, -riktig nok grønn da, men både blondeskjorte og sokker er selvlysende oransje, -slik omtrent ALLE bildene av meg var på den tiden.
Men grunnen til at jeg la ut dette bildet, var voksduken.
På den tiden pleide man ikke å bytte voksduk en gang i året, men man hadde de til de ble utslitt. Jeg er derfor SIKKER på at vi hadde denne duken helt frem til 1982 da vi flyttet inn i nytt hus, ett par steinkast unna. (Gamle voksduker var nemlig uslitelig!)
I 1982 var ikke denne duken moderne lenger, -bare en vane.... ;)
 Denne overrallen sydde mamma til meg, og var i grunnen ganske søt. Kombinasjonen av undertrøye med gule marihøner og rosa kortermet er det sikkert jeg selv som sto for da, for jeg husker at jeg likte den rosa skjorta....
Gulvteppet på soverommet til mamma var også oransje(!) (-skimtes bak)
 Bare for å være sikker på at kjøkkenet sto i stil med resten av livsstilen, malte mamma også dørene i samme farge.... (-sorry, mamma, men jeg kommer til poenget snart!)

Men det som toppet kaka var da bestemor (som bodde nede) tapetserte soverommet mitt med DENNE tapeten:
Den FØRSTE kvelden da jeg skulle legge meg, begynte jeg å rive av tapeten, fordi jeg sytes den var så stygg! Da var jeg altså 4 år!!!
Den dere nissen som sitter oppi senga, er altså meg noen år senere. Bildet er falmet, og det er val ikke så rart så glorete som den tapeten er i dagslys.... ;)
Bamsen jeg holder i hendene er forresten Kalle-boff. Den styggeste apen de solgte på en eller annen lekebutikk, som jeg bare MÅTTE ha. Kan ikke huske det selv, men han var altså favoritten min i mange år. Så utslitt at han fikk grønn bot under foten, og ser seriøst trist ut fordi han har revnet under øynene..... Jeg har han ett eller annet sted enda. Kuriositet!

Kan noen skjønne hvorfor jeg ikke makter oransje, og hater retro???
(Tenk å prøve å sovne mens en stirrer på den tapeten da??)

Beklager elendig kvalitet på bildene, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få scanneren opp og gå, inn på Mac'en min.
PS Sett sengen før?? (og nattbordet som skimtes til venstre?)



10 comments:

  1. Så herlige :)
    Ja trender forandrer seg....
    Gøy å se bildene!
    Kan hende vi er av dagens trender om noen år.....

    Klem

    ReplyDelete
  2. Herlig :) du har ikkje kleda du har på deg på dei to øvste bilda til salgs? :)
    Mvh Monica.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, nei har nok ikke d.
      Den oransje skjorta mener jeg tilhørte mammas søster, for den så jeg aldri. Har en gul og en knall rosa likedan da. Sparkebuksa klarte jeg å ødelegge med misfarging da jeg fikk min første datter.....
      Den røde overallen finnes, og er vel like fin. Uslitelig stoff!! ;) Haha...

      Delete
  3. Koselig med gamle minner.
    Hadde en lignende tapet på rommet mitt i min ungdom.
    Selvvalgt og veldig fornøyd meg valget.
    Men kan ikke si jeg er så glad i verken gult eller oransje i dag nei.
    Ønsker deg ei herlig uke :)

    ReplyDelete
  4. Humor!! Som 1972-modell har jeg også angst for den fargen. Men retro-elskerne ville nok dødd for de stoffene og tapetet idag:-)

    Ha en finfin dag, hilsen Maratonjenta!

    ReplyDelete
  5. Ikke rart du har mye energi ! Du ble jo "opplada" med orange,fra starten. Ps jeg liker heller ikke retro. :-) Hilsen Frid v Hustadvika.

    ReplyDelete
  6. Det var noe kjent med både klær og
    farger hehe. :)) Gøy å se da og så
    nusselig lita Nina.
    Klem.

    ReplyDelete
  7. He he de fargene der hadde jeg på min første hybel, da jeg flytta hjemmefra som 16 åring :)
    ALT på hybelen gikk i brun-orange og sennepsbrunt, det matcha jo til hverandre men gud hjelpe meg…...
    Jadda og tapet du poserer foran er jeg gaaaanske sikker på at mormor hadde på noen rom hos seg…
    Husker at jeg sovnet mens jeg lå paralysert å så på alle blomstene…

    Ha en fin fiiiin dag, uten orange ;))
    -maren-

    ReplyDelete
  8. Tror faktiskt att jag hade en liknande tapet på mitt rum när jag var liten...

    ReplyDelete
  9. Ikke bare du som hadde den tapeten nei. Jeg hadde den på en stor vegg mens de andre tre var malt i ...
    ja nettop orange:)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)